Aspecte privind înregistrarea și transmiterea on-line a ședințelor consiliilor locale
În ultima perioadă, în adresa Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal al Republicii Moldova (CNPDCP) parvin multiple adresări prin care se solicită opinia autorității în legătură cu înregistrarea și transmiterea în direct prin intermediul internetului a ședințelor consiliilor locale.
Analizând subiectul abordat, urmează a se nota, că prin publicarea pe internet a ședințelor consiliilor locale, se va oferi acces la anumite informații care sunt puse în discuție în cadrul ședințelor, nu doar părților interesate din localitatea respectivă, dar unui număr nelimitat de persoane.
Atragem atenția că problematica discutată în cadrul ședințelor nu se referă doar la activități privind organizarea administrativă a localității, dar și cazuri/spețe individuale care vizează persoane fizice concrete, care pot dezvălui anumite aspecte ale vieții private, cum ar fi situația materială sau categorii speciale de date, spre exemplu privind starea de sănătate.
În acest sens, aducem în vizor următoarele noțiuni și prevederi ale Legii nr. 133 din 08 iulie 2011 privind protecția datelor cu caracter personal şi anume:
– operator – persoana fizică sau persoana juridică de drept public sau de drept privat, inclusiv autoritatea publică, orice altă instituție ori organizație care, în mod individual sau împreună cu altele, stabilește scopurile şi mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal prevăzute în mod expres de legislația în vigoare;
– prelucrarea datelor cu caracter personal – orice operaţiune sau serie de operaţiuni care se efectuează asupra datelor cu caracter personal prin mijloace automatizate sau neautomatizate, cum ar fi colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, păstrarea, restabilirea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvăluirea prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alăturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea;
– sistem de evidenţă a datelor cu caracter personal – orice serie structurată de date cu caracter personal accesibile conform unor criterii specifice, fie că este centralizată, descentralizată ori repartizată după criterii funcţionale sau geografice;
– date cu caracter personal – orice informaţie referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă (subiect al datelor cu caracter personal). Persoana identificabilă este persoana care poate fi identificată, direct sau indirect, prin referire la un număr de identificare sau la unul ori mai multe elemente specifice identităţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale.
Potrivit prevederilor art. 4 al Legii privind protecția datelor cu caracter personal, datele cu caracter personal care fac obiectul prelucrării trebuie să fie:
– prelucrate în mod corect şi conform prevederilor legii;
– colectate în scopuri determinate, explicite şi legitime, iar ulterior să nu fie prelucrate într-un mod incompatibil cu aceste scopuri;
– adecvate, pertinente şi neexcesive în ceea ce privește scopul pentru care sunt colectate şi/sau prelucrate ulterior.
În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) al Legii privind protecția datelor cu caracter personal, operațiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal se efectuează cu consimțământul subiectului datelor cu caracter personal.
Totodată, consimțământul subiectului datelor cu caracter personal nu este cerut în cazurile prevăzute exhaustiv de art. 5 alin. (5) al aceluiași act legislativ, spre exemplu, pentru îndeplinirea unei obligaţii care îi revine operatorului conform legii ori executarea sarcinilor de interes public sau care rezultă din exercitarea prerogativelor de autoritate publică cu care este învestit operatorul sau terțul căruia îi sunt dezvăluite datele cu caracter personal.
Nu în ultimul rând, urmează a menționa că deciziile cu caracter individual, ar putea să conțină categorii speciale de date cu caracter personal care dezvăluie apartenența socială a persoanelor, datele privind starea de sănătate etc. Prelucrarea acestor categorii de date urmează a fi efectuată în strictă conformitate cu prevederile art. 6-8 ale Legii nr. 133/2011, având la bază cerința asigurării nivelului sporit de protecție din motivul prezenței unor riscuri speciale pentru inviolabilitatea dreptului la viață intimă, familială și privată.
În continuare, remarcăm prevederile art. 17 alin. (1) al Legii nr. 436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administrația publică locală, potrivit cărora ședințele consiliului local sunt publice. Alin. (2) al aceluiași articol, menționează că orice persoană interesată poate asista la ședințele consiliului local.
Suplimentar, alin. (3) al aceluiași act normativ, prevede că cetățenii, asociațiile constituite în corespundere cu legea şi alte părţi interesate au dreptul:
a) de a participa, în condiţiile legii, la orice etapă a procesului decizional;
b) de a avea acces la informațiile privind bugetul localității şi modul de utilizare a resurselor bugetare, la proiectele de decizii şi la ordinea de zi a ședințelor consiliului local şi ale primăriei;
c) de a propune inițierea elaborării şi adoptării unor decizii;
d) de a prezenta autorităților publice locale recomandări, în nume propriu sau în numele unor grupuri de locuitori ai colectivităților respective, privind diverse proiecte de decizie supuse dezbaterilor.
În acest sens, remarcăm că actul normativ prenotat nu instituie dreptul cetățenilor, asociațiilor şi altor părţi interesate de a înregistra și plasa ședințele consiliilor locale în spațiul on-line, ci oferă oportunitatea persoanelor interesate de a participa în procesul decizional.
Totodată, potrivit alin. (1), art. 3 din Legea privind statutul alesului local nr. 768-XIV din 02 februarie 2000, în unitatea administrativ-teritorială respectivă, alesul local este persoană oficială, el fiind reprezentantul autorității deliberative sau executive din administrația publică locală.
Subliniem că, în contextul art. 11 al Legii cu privire la libertatea de exprimare, informația despre viața privată şi de familie a persoanei publice sau celei ce exercită o funcție publică, poate fi dezvăluită doar dacă prezintă un interes public (interes al societății şi nu simpla curiozitate a indivizilor față de evenimentele ce țin de exercitarea puterii publice într-un stat democratic sau față de alte probleme care, în mod normal, nu trezesc interesul societății sau al unei părți a ei).
Chiar și potrivit raționamentelor CEDO, persoanele publice trebuie să accepte anumite ingerințe în viața lor privată în mai mare măsură decât persoanele obișnuite și gradul accesibil de cercetare mai atentă urmează să fie cu atât mai mare cu cât figura publică în cauză şi informația ce se dezvăluie sunt mai importante. Elementul care trezește interesul public poate fi statutul persoanei (mandatul consilierului local) sau orice alte circumstanțe legate de exercitarea mandatului alesului local.
Astfel, anumite informații, inclusiv datele cu caracter personal ce vizează un ales local ar putea deveni informații de interes public în măsură în care nu afectează capacitatea de exercitare a funcției publice de persoana dată, ținându-se cont de existența dreptului la respectarea vieții sale private şi de familie.
Pornind de la raționamentele menționate supra, ținând cont de sarcinile de interes public sau care rezultă din exercitarea prerogativelor de autoritate publică cu care este învestit operatorul (Consiliul local, Primăria), ultimul urmează să analizeze prin prisma normelor menționate supra și să reglementeze clar, printr-un act normativ, ce subiecte urmează a fi plasate public, ce categorii de date cu caracter personal vor fi dezvăluite în acest sens, modalitatea de informare a subiecților de date cu caracter personal despre plasarea în spațiul internet a ședințelor, oferirea posibilității realizării dreptului de opoziție, asigurarea măsurilor de securitate și confidențialitate a datelor cu caracter personal, stabilirea unui termen concret pentru care informațiile vor fi lăsate publice, mecanismul de ștergere a acestor înregistrări etc. Respectiv, acesta trebuie să stabilească clar care ședințe urmează a fi înregistrate și ulterior plasate în spațiul public, cine sunt persoanele desemnate/autorizate pentru înregistrarea ședințelor și difuzarea acestora în spațiul public, în condițiile legale.
Totodată, având în vedere că operatorul de date cu caracter personal (Consiliul local/Primăria) stabilește scopul și mijloacele prelucrării datelor cu caracter personal, de asemenea este responsabil și răspunde pentru orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuată, doar acestuia îi revine dreptul de a decide asupra posibilității furnizării datelor cu caracter personal spre acces public.