CNPDCP atenționează! Înșelăciuni cu cardurile bancare. Există riscul furtului datelor și a banilor de pe card
Specialiștii în securitate cibernetică avertizează asupra mai multor fraude care se desfășoară în numele BCR. Iată la ce trebuie să fii atent. Specialișii de la CERT-RO – Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică – susțin că au primit mai multe notificări referitoare la fraude derulate în numele BCR. Practic, sunt țintiți clienții acestei bănci, iar tentativele sunt de tip phishing, adică extragere de date sensibile, anunță playtech.ro. În ultima perioadă s-au intensificat furturile de bani și de pe cardurile bancare din Republica Moldova.
Infractorii cibernetici caută să pună mâna pe datele bancare ale unor persoane naive și mai apoi să intre în posesia banilor din cont. Cei de la CERT-RO susțin că metoda nu e una sofisticată. Circulă o serie de mesaje de tip phishing care ţintesc clienţii BCR, doar că aceste mesaje sunt primite de la adrese de e-mail din afara ţării.
Atacatorii încearcă să extragă astfel de la utilizatori informaţiile cardurilor bancare.
„Cum funcţionează acest atac: Mesajul vine de la o adresă fără nicio legătură cu BCR, de pe domenii diverse (.com, .fr) (…). Textul este unul destul de corect scris în limba română, dar cu imprecizii de ordin ortografic, semn că atacatorii ar fi putut folosi un instrument automat online de traducere. Sub pretextul că BCR şi-a ‘actualizat sistemul de securitate online’, atacatorii încearcă să determine potenţialele victime să introducă datele cardului, deoarece ‘de la 1 ianuarie a acestui an, toate cardurile sunt temporar dezactivate pentru plăţi online’. Desigur, utilizatorul ar trebui să-şi dea seama că este o tentativă de păcăleală, mai ales dacă a folosit fără probleme cardul în perioada specificată”, spun cei de la CERT-RO.
În Republica Moldova furtul datelor bancare are loc prin intermediul mai multor aplicații de comunicare. Într-un comunicat Banca Națională a Moldovei atrage atenția publicului că orice informație cu privire la cardurile bancare este una privată și nu trebuie comunicată nimănui, nici chiar reprezentanților băncilor. Avertizarea vine în contextul unor mesaje false difuzate pe aplicațiile de comunicare precum Viber, WatsApp, Telegram etc. în numele băncii centrale.
Asemenea mesaje sunt emise de impostori care încearcă să obțină de la persoane neinițiate datele referitoare la cardurile bancare. În cazul divulgării, informația poate fi folosită de escroci pentru a sustrage mijloacele bănești de pe contul de card.
Păstrarea banilor pe card este o opțiune sigură, dacă sunt respectate condițiile de utilizare ale acestuia. Este important ca datele cardului să nu fie dezvăluite persoanelor terțe.
Pentru a evita utilizarea neautorizată a cardurilor, se recomandă cetățenilor, în cazul în care sunt contactați de către pretinși angajați ai băncilor și li se solicită datele cardului, să întrerupă imediat convorbirea, să telefoneze la numărul indicat pe verso acestuia și să informeze banca ce l-a emis.
În acest context, CNPDCP reamintește asupra neadmiterii divulgării datelor cu caracter personal – din diferite domenii: bancar, sănătate, muncă, social, etc – către persoane terțe neautorizate. Divulgarea datelor cu caracter personal poate avea consecințe negative în urma prelucrării neconforme a acestora.