Precizări în legătură cu mesajul CNPDCP expus în comunicatul vizând accesul la informații prin prisma legislației privind protecția datelor cu caracter personal
În contextul comunicatului Considerente vizând accesul la informații prin prisma legislației privind protecția datelor cu caracter personal, publicat la data de 24 octombrie 2022, ținând cont de reacția unor instituții mass-media care scoate în evidență faptul interpretării eronate a mesajului transmis, Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal (CNPDCP) ține să precizeze următoarele raționamente:
Mesajul are drept scop de a facilita dreptul de acces la informație și de a preîntâmpina utilizarea practicilor abuzive, în special din partea reprezentanților autorităților publice, de a limita dreptul de acces la informație, prin invocarea neîntemeiată a legislației din domeniul protecției datelor cu caracter personal.
Reiterat urmează a reliefa că CNPDCP nu intenționează îngrădirea dreptului de acces la informație și nici crearea premiselor pentru astfel de îngrădiri. Dimpotrivă, CNPDCP vine cu apel către toți furnizorii de informații ce conțin date cu caracter personal de a nu îngrădi accesul la informație utilizând neîntemeiat drept paravan domeniul protecției datelor cu caracter personal.
Liniile directorii în ceea ce privește accesul la informație prin prisma legislației privind protecția datelor cu caracter personal, au fost elaborate de CNPDCP și plasate pe pagina sa oficială www.datepersonale.md în luna mai a anului 2021, nefiind un document nou. Acestea au un caracter general de recomandare/ghidare, fiind adresate atât furnizorilor cât și solicitanților de informații, din domeniul public și privat de activitate, fără a fi destinate în special reprezentanților mass-media.
Urmează a fi accentuat faptul că, poziția expusă în documentul menționat supra integrează recomandări, care pot constitui un punct de reper în adoptarea deciziei de către operatorii de date cu caracter personal, însă nu constituie o soluție obligatorie pentru aceștia, întrucât, în lumina autonomiei decizionale a furnizorului de intormații și în lumina principiului responsabilității operatorului de date cu caracter personal, aceștia urmează independent și individual să decidă asupra furnizării sau refuzului de furnizare a informației solicitate de către persoane fizice sau juridice, or, prin prisma Legii privind accesul la informații, în cazul în care persoana care consideră că drepturile sau interesele sale i-au fost lezate poate contesta acțiunile sau inacțiunile furnizorului de informații în instanța de judecată.
Mai mult, în pofida celor invocate în spațiul public de reprezentanții mass-media, se va sublinia faptul că liniile directorii fac referire la, citat:
„După cum s-a indicat supra, reieșind din prevederile art. 8 al Legii privind accesul la informație, accesul la informația ce conține date cu caracter personal urmează a fi realizat cu respectarea principiilor statuate de art. 4 al Legii privind protecția datelor cu caracter personal. În această ordine de idei, solicitantul unor astfel de informații cu accesibilitate limitată urmează să indice în solicitarea sa de acces, prin prisma art. 4 și art. 5 sau art. 10 (în cazul în care se va invoca scopul jurnalistic) al Legii nr. 133 din 08.07.2011 privind protecția datelor cu caracter personal…”
„Prin urmare, dacă operatorul va stabili că informația solicitată reprezintă un interes sporit sau chiar există un interes public ca informația să fie cunoscută, în acest caz va interveni aplicabilitatea prevederilor art. 10 al Legii privind protecția datelor cu caracter personal…”
Redacția actuală a art. 10 din legea pusă în discuție, statuează că prevederile art. 5, 6 şi 8 nu se aplică în situaţia în care prelucrarea datelor cu caracter personal se face exclusiv în scopuri jurnalistice, artistice sau literare, dacă aceasta se referă la date care au fost făcute publice în mod voluntar şi manifest de către subiectul datelor cu caracter personal sau la date care sînt strâns legate de calitatea de persoană publică a subiectului datelor cu caracter personal sau de caracterul public al faptelor în care acesta este implicat, în condiţiile Legii cu privire la libertatea de exprimare.
Respectiv, legea nu prevede excepții de la celelalte prevederi legale, inclusiv art. 4, art. 29 și art. 30, care urmează a fi respectate de reprezentanții mass-mediei, or, datele cu caracter personal solicitate trebuie să corespundă scopului declarat, precum și ca acestea să fie adecvate, pertinente și neexcesive în raport cu acest scop, cu asigurarea confidențialității și securității datelor care le-au devenit cunoscute, reieșind din necesitatea asigurării unui echilibru just între dreptul la protecția datelor cu caracter personal și dreptul societății la informare/dreptul de acces la informație.
Astfel, pentru a nu percepe atât domeniul protecției datelor cu caracter personal cât și Autoritatea de protecție a datelor cu caracter personal drept pretinse instrumente pentru crearea impedimentelor la realizarea de către reprezentanții mass-media a dreptului de acces la informații, CNPDCP își exprimă deschiderea și disponibilitatea de a discuta aspectele care, aparent, au fost percepute greșit din documentele plasate pe pagina sa web și a veni cu clarități în acest sens.