Precizări privind înregistrarea și transmiterea în direct prin intermediul internetului a ședințelor consiliilor locale
În contextul reacției societății civile, precum și a unor autorități publice locale, care au tratat greșit opinia expusă în legătură cu înregistrarea și transmiterea în direct prin intermediul internetului a ședințelor consiliilor locale, Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal al Republicii Moldova (CNPDCP) ține să precizeze că nu intenționează să restricționeze înregistrarea și transmiterea în direct prin intermediul internetului a ședințelor consiliilor locale, iar anumite raționamente expuse anterior asupra subiectului dat au fost rupte din context și interpretate într-o manieră eronată.
În aceste circumstanțe este necesar a pune în evidență următoarele:
– Transparența și accesul la informații reprezintă una dintre componentele esențiale ale oricărui sistem democratic. Pentru ca cetățenii să se poată implica în treburile publice, să participe în procesele de luare a deciziilor, să monitorizeze felul în care autoritățile își respectă atribuțiile iar persoanele alese promisiunile, aceștia trebuie să aibă acces la informațiile veridice despre faptele celor din urmă, iar autoritățile să asigure transparența în procesul decizional.
– Pe același palier de idei urmează a fi notat că potrivit alin. (1) art. 3 din Legea privind statutul alesului local nr. 768-XIV din 02 februarie 2000, în unitatea administrativ-teritorială respectivă, alesul local este persoană oficială/publică, el fiind reprezentantul autorității deliberative sau executive din administrația publică locală. Persoanele publice trebuie să accepte anumite ingerințe în viața lor privată în mai mare măsură decât persoanele obișnuite. Astfel, anumite informații, inclusiv datele cu caracter personal ce vizează un ales local ar putea deveni informații de interes public în măsură în care acestea sunt legate de exercitarea funcției publice de către persoana dată, ținându-se cont de existența dreptului la respectarea vieții sale private şi de familie.
– În acord prevederile art. 17 alin. (1) al Legii nr. 436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administrația publică locală, ședințele consiliului local sunt publice. Alin. (2) al aceluiași articol, menționează că orice persoană interesată poate asista la ședințele consiliului local. Totuși, remarcăm că actul normativ prenotat nu instituie dreptul/obligația acestora de a înregistra și plasa ședințele consiliilor locale în spațiul on-line. Chiar dacă prevederile art. 17 alin. (3) al legii prenotate, prescriu obligativitatea asigurării transparenței ședințelor consiliului local, aceasta urmează a fi realizată, inclusiv în conformitate cu prevederile legislației privind protecția datelor cu caracter personal, care reclamă respectarea anumitor cerințe/principii în acest sens.
– Subliniem că, caracterul deschis al anumitor date cu caracter personal trebuie să fie prevăzut de actele normative care reglementează anumite raporturi juridice. Precizăm, că chiar și potrivit prevederilor pct. 30 al Regulamentului cu privire la modul de ținere a Registrului de stat al actelor locale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 672 din 28 august 2017, deciziile cu caracter individual emise/adoptate de autoritățile administrației publice locale pot fi vizualizate public doar în formă depersonalizată. Aceiași abordare este necesar a fi pusă și la baza asigurării transparenței ședințelor consiliilor locale, urmare a înregistrării și transmiterii în direct prin intermediul internetului a subiectelor puse în discuție în cadrul acestora, în special în partea ce vizează adoptarea deciziilor cu caracter individual.
– Nu în ultimul rând, urmează a menționa că adesea, ținând cont de sarcinile de interes public sau care rezultă din exercitarea prerogativelor de autoritate publică cu care este investit consiliul local, în cadrul ședințelor sunt puse în discuție nu doar aspecte ce țin de comunitatea locală sau activitatea administrativă a autorității, dar și aspecte ce țin de viața privată a unor persoane concrete, care ar putea să dezvăluie, spre exemplu, informații/date despre apartenența socială a persoanelor (familii, copii, persoane în vârstă aflate în dificultate), datele privind starea de sănătate etc.
În aceste circumstanțe, precum și în scopul asigurării unui echilibru între dreptul la libertatea de exprimare și dreptul de acces la informații, pe de o parte și dreptul la protecția datelor cu caracter personal, pe de altă parte, CNPDCP a intervenit cu anumite recomandări în legătură cu înregistrarea și transmiterea în direct prin intermediul internetului a ședințelor consiliilor locale.
Respectiv, s-a recomandat ca consiliile locale să vină cu reglementări clare, prin acte normative, ce subiecte urmează a fi plasate public, ce categorii de date cu caracter personal vor fi dezvăluite în acest sens, modalitatea de informare a persoanelor despre plasarea în spațiul internet a ședințelor, oferirea posibilității realizării drepturilor în calitate de subiecți de date cu caracter personal, asigurarea măsurilor de securitate și confidențialitate a datelor cu caracter personal, stabilirea unui termen concret pentru care informațiile vor fi lăsate publice, mecanismul de ștergere a acestor înregistrări etc. Actul normativ trebuie să stabilească clar care ședințe/parte a ședințelor urmează a fi înregistrate și plasate în spațiul public, cine sunt persoanele desemnate/autorizate pentru înregistrarea ședințelor și difuzarea acestora în spațiul public, în condițiile legale.
Totodată, având în vedere interesul ridicat față de acest subiect, autoritatea își propune organizarea, cu susținerea Congresului Autorităților Locale în Moldova a unor instruiri cu primarii/secretarii primăriilor din Republica Moldova, în cadrul cărora vor fi puse în discuție aspecte ce țin de condițiile/cerințele necesar a fi respectate la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile publice locale care rezultă din exercitarea atribuțiilor ce le revin, inclusiv aspecte ce țin de înregistrarea și transmiterea prin intermediul internetului a ședințelor consiliilor locale, iar, în eventuala necesitate, formularea unor recomandări în partea ce vizează elaborarea actelor normative care vor reglementa această procedură.